Zdecydowana większość przedsiębiorstw zajmujących się świadczeniem usług lub sprzedażą produktów, posiada dział obsługi klienta. Osoby zatrudnione w tym dziale mogą zajmować się różnymi sprawami, od wsparcia technicznego po przyjmowanie reklamacji. Jest to bez wątpienia odpowiedzialna i ważna praca, w końcu osoby ją wykonujące są wizytówką firmy. Dla wielu młodych osób dział obsługi klienta jest pierwszym miejscem zatrudnienia i ma to wiele zalet, choć jak w każdej pracy, także i w tej napotyka się różne trudności.
- Co warto wiedzieć o pracy w dziale obsługi klienta?
- Zalety pracy w obsłudze klienta
- Jakie cechy powinien mieć pracownik działu obsługi klienta?
Co warto wiedzieć o pracy w dziale obsługi klienta?
Obsługa klienta to dość szeroki termin, dlatego warto przyjrzeć się dokładnie temu, czym zajmują się osoby zatrudnione w tego typu działach firm. Oferty pracy na stanowiska takie jak „specjalista ds.obsługi klienta”, które można znaleźć między innymi na https://www.gowork.pl, dotyczą pozyskiwania nowych klientów, prezentowania oferty firmy czy udzielania odpowiedzi na pytania klientów związane z produktami lub usługami firmy. Praca w obsłudze klienta to także przyjmowanie i rozpatrywanie reklamacji (lub przekazywanie ich do odpowiedniego działu w firmie), uzupełnianie i aktualizowanie bazy danych, sporządzanie ofert handlowych, zestawień, sprawozdań i raportów, jak również przekazywanie informacji na temat realizacji zamówień.
Kontakt z klientem może odbywać się bezpośrednio, jak i telefonicznie lub mailowo. Najczęściej jednak firmy umożliwiają klientom kontakt z działem obsługi za pośrednictwem infolinii.
Zalety pracy w obsłudze klienta
Choć o pracy w działach obsługi klienta krążą różne historie i mity, to jest wiele powodów, dla których naprawdę warto rozważyć rozpoczęcie swojej kariery zawodowej właśnie w takim miejscu. Przede wszystkim większość przedsiębiorstw nie wymaga od osób aplikujących na takie stanowisko wyższego wykształcenia ani doświadczenia zawodowego, w związku z czym stosunkowo łatwo dostać taką pracę. Zdarza się, że istnieje możliwość pracy zmianowej i łączenia np. studiów dziennych ze zdobywaniem pierwszego doświadczenia oraz zarabianiem pieniędzy.
Dodatkowo obsługa klienta to specyficzny rodzaj pracy, który pozwala na rozwinięcie m.in. swoich umiejętności interpersonalnych. Stały kontakt z ludźmi sprawia, że uczymy się jak z nimi rozmawiać, jak rozwiązywać problemy w satysfakcjonujący dla obu stron sposób, czy jak zachęcić do skorzystania z naszej oferty. Ponadto praca w dziale obsługi klienta wymaga współpracy z innymi działami w firmie, a także umiejętności odpowiedniego zachowania się w trudnych bądź konfliktowych sytuacjach. Osoby, które dobrze radzą sobie na tym szczeblu, mają także bardzo często szansę na awans w strukturach firmy. Posiadając doświadczenie w pracy z klientami, znacznie łatwiej też znaleźć kolejną pracę, np. na stanowisku handlowca.
Jakie cechy powinien mieć pracownik działu obsługi klienta?
Oczywiście nie każdy nadaje się do tego typu pracy. Aplikując na stanowisko związane z bezpośrednim kontaktem z klientem, trzeba liczyć się z tym, że będą zdarzały się sytuacje wywołujące stres. Jest to też praca wymagająca dużego skupienia i koncentracji, dlatego też od kandydatów wymaga się bardzo pozytywnego nastawienia i energii. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej rekruterzy na pewno zwrócą uwagę na to, czy osoba aplikująca na tego typu stanowisko jest empatyczna, cierpliwa, ale przy tym ambitna i chce poszerzać swoje kompetencje oraz doskonalić umiejętności.
W przypadku, gdy stanowisko specjalisty ds. obsługi klienta wiąże się z przedstawianiem oferty firmy i sprzedażą, duże znaczenie ma również zorientowanie na osiągnięcie celu sprzedażowego. Warto zatem interesować się zagadnieniami związanymi z technikami sprzedażowymi, czy metodami negocjacji. Wszystkie te cechy i umiejętności bez wątpienia przydadzą się przy zdobywaniu dalszych szczebli kariery, także na innych stanowiskach. Praca w obsłudze klienta to doświadczenie, które może przydać się praktycznie każdemu.
2 komentarze
Tak naprawdę trzeba to lubić i to jest najważniejsze. Ja się super odnajduję, czerpię mnóstwo korzyści i satysfakcji, ale moja dziewczyna nie przetrwałaby tygodnia i nie wyniosłaby nic z takiej pracy, bo ma całkiem odmienną osobowość.
Czy warto? Tak.
Czy każdy może? Nie.
Słyszałem, że większość osób krytykuję tę pracę ze względu na niektórych klientów… Oczywiście jest to interesująca praca, jednakże wiąże się z nieprzyjemnymi klientami, z którymi trzeba sobie poradzić.