Przesilenie wiosenne – jak sobie z nim radzić?

Wiosna jest czasem przez nas mocno wyczekiwanym. Zrobi się wreszcie cieplej, nie będzie już mrozów i będziemy mieli zdecydowanie więcej słońca. Przesilenie wiosenne związane ze zmianą pory roku nie jest jednak czasem łatwym dla naszego samopoczucia. Jak sobie radzić ze skutkami przesilenia wiosennego?

Jakie są skutki przesilenia wiosennego?

Każdy człowiek inaczej reaguje na zmiany zachodzące w pogodzie. Niektórzy znoszą to lepiej, inni gorzej. Najczęstszymi objawami związanymi z przesileniem jest syndrom zmęczenia wiosennego. Czasem dochodzą do tego ogólne dolegliwości bólowe, a także zdecydowanie gorsze samopoczucie, którego przyczyny można doszukiwać się w mniejszej ilości naturalnego światła brakującego nam zimą, a światło jest źródłem serotoniny – hormonu szczęścia. Innymi objawami są również alergie, zmniejszony apetyt, zawroty głowy. Można jednak temu zaradzić w prosty sposób.

Światło dla lepszego samopoczucia

Słońce jest nam niezbędne do życia, ale także odpowiada za nasz nastrój. Promienie słoneczne dobrze na nas wpływają, poprawiają nasze samopoczucie i sprawiają, że czujemy się lepiej. Warto jest więc wyjść na spacer, gdy pogoda dopisuje i cieszyć się słońcem. Obok samego światła, ruch sam w sobie także bardzo pozytywnie wpływa na produkcję hormonu szczęścia.

Zdrowa dieta naszego organizmu

Gdy dopada nas wiosenne zmęczenie, dobrze jest uzupełnić brakujące w organizmie witaminy i minerały. Właściwa dieta powinna pomóc w przywróceniu równowagi w rozchwianym po zimie organizmie. Należy uzupełnić dietę o witaminę A, B, C, E, a także podstawowe składniki mineralne, jakimi są cynk, wapń, fosfor, potas i magnez. Warto więc jeść takie produkty jak dynia, słoneczni, orzechy, gorzka czekolada, a także kiełki zbóż i drożdżach. Produkty mięsne oraz pełnoziarniste zdecydowanie wpływają korzystniej na nasze zdrowie i nastrój. Warto też w swojej diecie pamiętać o warzywach – kapuście, sałacie, pietruszce. Bardzo dobre są również ryby.

Dwoje leżących ludzi

Postaw na aktywny wypoczynek

Ruch to zdrowie i w przypadku przesilenia wiosennego oraz jego skutków z pewnością jest on zalecany. Został wspomniany spacer, jednak warto pomyśleć także o zwiększeniu swojej aktywności poprzez uprawianie lekkich sportów. Czasem wystarczy wyjść na rower, albo zrobić kilka podstawowych ćwiczeń na świeżym powietrzu, skłonów i przysiadów. Pozwoli to na lepsze dotlenienie organizmu oraz pobudzenie go do działania. Powinno się więc zdecydowanie więcej spędzać czas poza domem.

Zdrowy sen to podstawa

Każdy organizm potrzebuje odpoczynku i snu i jest to niezależne od pory roku, jednak w przypadku przesilenia wiosennego szczególnie powinno się o tym pamiętać. Sen jest nam potrzeby do regeneracji sił, a także wzmocnienia organizmu. Zmęczenie sprawia, że nasza odporność spada i jesteśmy bardziej narażeni na choroby. Bardzo ważna jest również regularność w naszym trybie życia – właściwa ilość godzin snu, a także wietrzenie pomieszczeń oraz regularnie spożywane posiłki.

Dobrze jest pamiętać również o tym, że jeżeli będziemy się stosować do tych podstaw przez cały rok, to o wiele łatwiej będziemy znosili wszelkie zmiany w pogodzie, a wiosenne przesilenie nie będzie nam straszne.

Udostępnij