Jakie filtry są potrzebne do wózków widłowych? Jakie zadania spełniają ich poszczególne rodzaje i jakie cechy powinny mieć, by dobrze się z tych zadań wywiązywać?
Co to są filtry?
Żeby wózek widłowy dobrze funkcjonował i mógł właściwie wywiązywać się ze swoich zadań, trzeba zadbać o to, żeby w jego konstrukcji wykorzystane były części wysokiej jakości. Wśród takich elementów znajdują się również filtry, czyli urządzenia służące do oczyszczania z zanieczyszczeń powietrza bądź cieczy. Znalezienie takich części nie powinno nastręczać problemów — filtry do wózków widłowych kupisz na market-filter.pl trzeba jednak wiedzieć, które z nich są naprawdę potrzebne.
Filtry dzielą się ogólnie na trzy grupy, ale również w obrębie danej grupy można dokonać podziału. Filtry powietrza możemy zatem podzielić na filtry powietrza wlotowego, wylotowego lub sprężonego. Filtry cieczy dzieli się z kolei według typu cieczy, którą mają oczyszczać ze stałych lub gazowych zanieczyszczeń – są to więc filtry wody, oleju lub chłodziwa. Trzecim głównym rodzajem filtrów są separatory frakcji, pozwalające rozdzielić wodę od gazu, olej od powietrza, czy też podobne do siebie media takie jak woda i olej.
Filtry paliwa
Żeby spalinowy wózek widłowy pracował jak należy, niewątpliwie potrzebny będzie filtr paliwa. Zanieczyszczenia paliwa mogą niekorzystnie wpływać na funkcjonowanie silnika i nieodwracalnie uszkodzić jednostkę napędową. Filtry mają zapobiegać takim zagrożeniom. Oczyszczają one paliwo między innymi z cząsteczek stałych, piasku, rdzy, opiłków metalu, osadów węglowych, a także pospolitego kurzu. Filtrują również wodę, która powstaje z pary wodnej, i cząsteczki żywiczne, pojawiające się na skutek utleniania oleju napędowego.
Filtr paliwa należy wymieniać z częstotliwością zalecaną przez producenta. W przeciwnym wypadku może dojść do zakłóceń funkcjonowania układu rozruchowego albo zapowietrzenia układu paliwowego.
Filtry oleju
Dla silników Diesla zanieczyszczenia znajdujące się w paliwie są groźniejsze niż dla benzynowych. Filtry występują jako wkłady filtrujące, które montuje się w obudowie zamocowanej w silniku, albo jako filtry puszkowe – te mają własną obudowę, którą należy przykręcić do silnika. Filtry puszkowe są zdecydowanie częściej spotykane na rynku, choć pod pewnymi względami są mniej praktyczne, mianowicie trudno ocenić ich jakość, ponieważ wszystkie ich ważne elementy skrywa metalowa obudowa.
Oprócz zdolności do oczyszczania oleju ważnym parametrem filtra jest jego przepustowość. Powinna utrzymywać się na dobrym poziomie nawet po dłuższym czasie użytkowania. Markowe filtry mają dodatkowe usprawnienia, na przykład zawory obejściowe, zapewniające cyrkulację oleju nawet, kiedy wkład filtrujący się zatka. Dzięki takiemu rozwiązaniu olej, choć nieoczyszczony, przedostaje się do podzespołów, które tego wymagają.
Filtry powietrza
Żeby filtr skutecznie oczyszczał powietrze trafiające do silnika, powinien być wykonany z wysokiej jakości materiału zatrzymującego zanieczyszczenia, ale oprócz tego liczy się jakość uszczelniającego kołnierza. Uszczelnienie powinno być gładkie i miękkie, aby filtr dokładnie przylegał do ścianek obudowy.