Jak szybko zasnąć – sposoby na spokojny sen

Problemy z bezsennością mogą nam naprawdę utrudnić życie. Bardzo dobrze wiemy jak ciężko jest przetrwać dzień, gdy jesteśmy niewyspani. Nasz mózg odmawia współpracy, oczy pieką i marzymy tylko o tym, by znaleźć się w łóżku i spać godzinami.

Niekiedy jednak, nie możemy się zasnąć, mimo że bardzo tego potrzebujemy. Przyczyny naszych kłopotów z zaśnięciem mogą być różne – od problemów, które zaprzątają nasze myśli, po długie przesiadywanie wieczorem przed komputerem.

Jaki jest zdrowy sen?

Zdrowy sen to taki, który sprawia, że po obudzeniu czujemy się rześko i posiadamy zasoby energii na cały dzień. To, ile nasz sen powinien trwać, jest sprawą indywidualną. Tak samo pory zasypiania. Udowodniono, że są to kwestie warunkowane genetycznie.

Jak szybko zasnąć wieczorem?

Jeżeli nie możemy zasnąć, mimo że jesteśmy bardzo zmęczeni, musimy przyjrzeć się naszemu otoczeniu i czynnościom, które wykonywaliśmy przed położeniem się do łóżka. Często nieświadomie popełniamy błędy, przez które może czekać nas bezsenna noc.

Stałe pory chodzenia spać – pomocne czy nie?

Stałe pory, w których kładziemy się do łóżka, są kluczowe. W ten sposób przyzwyczajamy swój organizm. Po jakimś czasie, zaczniemy odczuwać senność o tej samej porze, każdego dnia. Ważne, żebyśmy nie „przegapiali” tych momentów, gdy wieczorem jesteśmy senni. Jeśli je przeczekamy, bo jeszcze np. chcemy posprzątać mieszkanie na ostatnią chwilę, znów się rozbudzimy i będziemy mieli problem z zaśnięciem.

Buzik i fragment doniczki

Czy otoczenie ma wpływ za zasypianie?

Oczywiście, nasza sypialnia odgrywa bardzo istotną rolę dla jakości naszego snu. Ważne, żeby w pomieszczeniu było spokojnie i cicho. Jeśli jesteśmy osobami, które nie lubią kompletnej ciszy, włączmy sobie w tle spokojną muzykę, jednak nie za głośno. Dobrze, żeby do naszego pokoju nie wpadało żadne drażniące światło. Jeśli za oknem akurat mamy latarnię czy neon, zaopatrzmy się w rolety lub zasłony.
Pomieszczenie najlepiej żeby było przewietrzone, a temperatura lekko chłodna.

Jakie powinno być łóżko, żeby wygodnie się spało?

Dobór łóżka także jest sprawą indywidualną. Niektórym osobom lepiej śpi się na twardszych materacach, innym na miękkich. Istotne jest, żeby nie kierować się modą i jeżeli wolimy twardsze podłoże, nie kupować np. łóżka wodnego. Oprócz tego, łóżko nie może być za małe. Powinniśmy spokojnie móc się na nim wyciągnąć i obracać z boku na bok. Pościel najlepiej, żeby była czysta i pachnąca.
Łóżko ma służyć przede wszystkim do spania, a więc nie powinniśmy w nim jeść czy pracować. Przyzwyczajmy swój organizm do tego, że jest to przestrzeń, w której tylko śpimy.

Łóżko z poduszkami, pościelą i kocem

Gorąca kąpiel przed snem – czy to dobry pomysł?

Długa kąpiel w wannie na około dwie godziny przed snem, odpowiednio nas do niego przygotuje. Wysoka temperatura wody spowolni krążenie krwi, a to sprawi, że poczujemy się odprężeni, zrelaksowani i uspokojeni. Nie korzystajmy jednak z gorącej kąpieli bezpośrednio przed snem. To może zadziałać w odwrotny sposób i nas rozbudzić.

Czy oglądanie filmów i czytanie do poduszki pomaga w zaśnięciu?

Jeśli mamy problemy z zasypianiem, to czytanie raczej nie będzie dla nas pomocne. Chyba że mamy w zanadrzu jakąś naprawdę nudną książkę. Inaczej lektura interesującej nas powieści, pobudzi nasz umysł, który zacznie pracować, zamiast szykować się do snu. Podobnie jest w przypadku oglądania filmów. Zrezygnujmy więc z tych czynności w łóżku i spróbujmy uspokoić myśli przed snem.

Marzenia na jawie pozwalają szybciej zasnąć?

Zamiast liczenia baranów, pomarzmy sobie o przyszłych wakacjach albo o nowym, świetnym samochodzie. To pomoże nam oderwać myśli od kłopotów i stresujących sytuacji. Uspokoimy się, a nasze ciało się rozluźni. Po jakimś czasie, trudno nam będzie nasze rozmyślania dokończyć, bo już w połowie będziemy słodko spać.

Zdrowy i spokojny sen to podstawa naszej egzystencji. Problemy z zasypianiem mogą znacznie obniżyć jakość naszego życia. Warto więc zadbać o tak zwaną higienę snu, poprzez stosowanie powyższych rad.

Udostępnij