Tylna belka skrętna? Co to jest, gdzie naprawiać, serwisować tylną belkę?

Słyszałeś zapewne, że tylna belka w autach francuskich lubi sprawiać kłopoty. Może właśnie wahasz się z tego powodu, czy powinieneś sobie taki samochód sprawić? Czym właściwie jest tylna belka i dlaczego jest tak awaryjna? Oto pytanie, na które postaramy się tu odpowiedzieć.

Co to jest tylna belka?

Tylna belka skrętna jest rodzajem zawieszenia tylnego. W tym rozwiązaniu konstrukcyjnym wszystko opiera się na belce, która łączy oba koła. Do nadwozia mocuje się ją dzięki przegubom, które charakteryzują się znaczną elastycznością. W zależności od tego, czy jako element nośny zastosowano rurę o przekroju zamkniętym, czy też poprzecznicę o przekroju otwartym, dzielimy tego typu zawieszenia na rurowe i trapezowe.

Tylna belka skrętna najczęściej jest spotykana w autach francuskich. Niestety to, co sprawdza się na francuskich drogach, nie zawsze równie dobrze sprawuje się w polskich realiach. Na szczęście budowa tylnej belki daje możliwość jej rozebrania na części w celu regeneracji lub wymiany. A jako że wymiana tylnej belki to specjalizacje wielu serwisów aut francuskich (wymianatylnejbelki.pl), dobrze by było, żebyś zorientował się, czym masz taki serwis w okolicy, jeśli akurat tak się składa, że jeździsz citroenem, peugeotem czy renaultem.

citroen

Jak się psuje tylna belka?

Tylna belka ma swoje zalety – to wydaje się oczywiste, inaczej przecież nie stosowano by w samochodach tego rozwiązania. Jednym z głównych plusów jest to, że nie zajmuje ona dużo miejsca, dzięki czemu możemy na przykład pozwolić sobie na większy bagażnik. Wśród zalet wymienia się też nieduże zmiany w geometrii kół oraz niską masę i niewielkie masy resorowane.

Jak już jednak wspomnieliśmy, taki typ zawieszenia nie sprawdza się u nas tak dobrze jak we Francji czy na przykład Włoszech. Zarówno odmienny klimat jak i stan naszych dróg sprawiają, że w Polsce tylna belka zużywa się nawet o czterdzieści procent szybciej niż w południowej Europie.

Nie jest łatwo od razu zauważyć, że z tylną belką coś jest nie tak. Usterki z początku są trudne do wykrycia i dopiero kiedy stan zawieszenia się pogarsza, docierają do nas pierwsze objawy, świadczące, że mamy do czynienia z awarią. Najczęściej dochodzi do zużycia łożysk igiełkowych, a to nie daje żadnych objawów podczas jazdy – trzeba dopiero podnieść samochód i sprawdzić luz na kole, by odkryć tego rodzaju usterkę.

Właśnie dlatego tak ważne są okresowe przeglądy. Jeśli to zaniedbamy i nie wykryjemy usterki, będzie się ona pogarszać. Najpierw zaczniemy słyszeć podczas jazdy dźwięki takie jak popiskiwanie i stukanie, a i gorzej będzie nam się prowadzić, co będzie się nam dawać we znaki zwłaszcza na zakrętach. W końcu dochodzi do sytuacji, kiedy górne krawędzie kół pochylają się do siebie, a wtedy pozostaje nam już tylko całkowita regeneracja belki.

peugeot z tyłu

Gdzie naprawić tylną belkę?

Najlepiej udać się z autem do serwisu, który specjalizuje się właśnie w naprawie tylnej belki. Dlaczego? Ponieważ praca nad tym specyficznym typem zawieszenia wymaga nie tylko znajomości tematu, ale i specjalistycznego sprzętu. Z tej przyczyny nie zaleca się przeprowadzać takich napraw w warsztatach ogólnych, gdzie takiego sprzętu często brakuje.

Zawierzenie w tym względzie warsztatom ogólnym często kończy się więc dodatkowymi problemami – może dojść do skrzywienia wahaczy na skutek uderzania młotkiem przy demontażu, zespawania elementów, które powinny być połączone przez gwintowanie lub prasowanie, czy też skrzywienia rury nośnej przy wymianie czopów. Tego typu niedopatrzenia zaś sprawią, że tylna belka posłuży nam przez krótki czas i znowu będzie do niczego.

Oczywiście nie jest powiedziane, że w warsztacie ogólnym na sto procent zrobią nam to źle, ale po co ryzykować, kiedy stawką jest bezpieczeństwo jazdy? Dlatego zdecydowanie lepiej wybrać warsztat, specjalizujący się w naprawie tylnej belki.

Tam najpierw demontuje się belkę, a następnie z dużą dokładnością sprawdza wszystkie jej elementy, aby ustalić, które z nich należy wymienić. Dopiero po tym zdiagnozowaniu można w ogóle wycenić koszt operacji. Najczęściej konieczna jest wymiana łożysk igiełkowych lub uszczelnień, niekiedy jednak także wahacze kwalifikują się do wymiany.

Udostępnij