O transporcie ponadgabarytowym mówimy, gdy samochód masą oraz wielkością swojego ładunku przekracza dopuszczalne normy poruszania się po drogach publicznych. Na przewożenie elementów, które nie pozwala nam na standardowy transport, musimy uzyskać zezwolenie, uzyskane drogą decyzji administracyjnej. Ze względów bezpieczeństwa przewóz nienormatywny wykonywany jest głównie w nocy.
O transporcie ponadgabarytowym możemy mówić, gdy w grę wchodzi przewożenie takich przedmiotów jak: konstrukcje stalowe, przęsła mostowe, elementy elektrowni wiatrowych, jachty, samoloty itp. Wymiary takiego załadunku zazwyczaj przekraczają wartości: całkowita długość ponad 16,50 m, szerokość ponad 2,50 m, wysokość ponad 4,00 m oraz ponad 42 tony ciężaru całkowitego.
Bezpieczeństwo
Przewóz dużych elementów konstrukcyjnych jest niebezpieczny podczas dnia, dlatego wykonuje się je głównie w czasie nocy. Przed samochodem ciężarowym wyższej kategorii jedzie pilot, który monitoruje stan dróg i przeszkód – w razie zaistniałych potrzeb wstrzymuje tymczasowo ruch, umożliwia przejazd gabarytowi, tak by nie powstały szkody, ale też ostrzega innych uczestników ruchu przed istniejącym niebezpieczeństwem. W określonych przez ustawę wypadkach, wymaga się też zapewnienie eskorty policji oraz asysty PKP.
Organizacja
Organizacja przewozu ładunku ponadgabarytowego wymaga niezwykłej staranności w planowaniu trasy (by możliwie jak najczęściej unikać niedogodności – wąskich dróg, mostów i tuneli). Firma transportowa ustala ją w porozumieniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która ma pełen obraz dotyczący stanu wszystkich dróg, ich remontów, zwężeń i utrudnień występujących po drodze.
Wyspecjalizowani przewoźnicy są wyposażeni w niskopodwoziowe naczepy oraz platformy o dużej wytrzymałości, które umożliwiają załadunek dużych elementów konstrukcyjnych. Organizator przewozu zobowiązany jest do załatwienia niezbędnych zezwoleń na przewóz ładunków ciężkich i ponadnormatywnych zarówno w kraju, jak i za granicą.
Profesjonalizm
Transport taki wymaga też przede wszystkim profesjonalnej kadry kierowców. To praca, która jest wykonywana w dużym stresie i ciągłym skupieniu. Od kierowców wymaga się wręcz mistrzowskich umiejętności w prowadzeniu samochodu ciężarowego z nadprogramowo długą, szeroką i ciężką naczepą. Są to niejednokrotnie najbardziej doświadczeni kierowcy w kraju.
Transport ponadgabarytowy to nie tylko przewóz lądowy. Przy dalekich trasach lub przewozach międzykontynentalnych spedycja dużych elementów wykonywana jest również drogą morską, na specjalnie przeznaczonych do tego celu platformach. Przewozy przedmiotów wielkogabarytowych są obciążone dodatkowym systemem naliczania opłat za zezwolenia specjalne.
Im większe przekroczenia wagi i wielkości pojazdów oraz dłuższa trasa, tym większe są generowane opłaty. W wielu krajach Unii Europejskiej stawka jest stała i wynosi maksymalnie 200 Euro.
Jeden komentarz
Zawsze nocami obserwuję taki transport. Trzeba mieć sprzęt do tego i nie lata umiejętności techniczne i logistyczne.