Jakie kwalifikacje powinna mieć opiekunka osób starszych?

Jakie umiejętności i wiedzę powinna mieć osoba planująca wyjazd do pracy w charakterze opiekunki? Czy powinna posiadać jakieś szczególne cechy charakteru? Czy powinna perfekcyjnie znać język kraju, do którego planuje wyjazd?

Osoby decydujące się na wyjazd do pracy za granicę w charakterze opiekuna seniorów powinny posiadać określone kwalifikacje, wiedzę, znajomość języka oraz cechy, które predestynują je do tego rodzaju pracy. Posiadanie konkretnych cech charakteru jest kluczowe, gdyż jest to praca z osobami starszymi, które mają liczne ograniczenia wynikające z wieku czy choroby. Umiejętności i potrzebne kwalifikacje nie są aż tak istotne, gdyż można je nabyć, uczestnicząc w kursach przygotowujących do pracy. To samo dotyczy znajomości języka obcego – nie trzeba znać go perfekcyjnie, ale potrzebna jest chęć jego nauki i szlifowania.

Najważniejsze cechy opiekuna seniorów

Cechy niezbędne, jakie powinien posiadać opiekun to: duża doza empatii, cierpliwość, otwartość i łatwość nawiązywania kontaktów, łatwość adaptacji do nowych warunków i sympatia do osób starszych. To bardzo ważne cechy, które trzeba mieć, by należycie opiekować się osobami starszymi. Jeśli kandydat na opiekuna ich nie posiada, a dodatkowo boi się starości czy nie lubi seniorów, nie ma cierpliwości czy empatii, to nie powinien decydować się na tego typu zajęcie.

Dodatkowo opiekun powinien być sprawny fizycznie na tyle, by móc wypełniać swoje obowiązki, a one często wiążą się z wysiłkiem fizycznym, np. podniesieniem podopiecznego, sprzątaniem czy przyniesieniem zakupów ze sklepu. Poza tym opiekun nie może być wrażliwy na płyny ustrojowe, gdyż często musi pomagać seniorowi w wizytach w toalecie. W takim wypadku okazywanie niechęci, nawet odruchowe, jest niedopuszczalne.

Fachowa wiedza i doświadczenie

Dobrze, jeśli kandydat na opiekuna ma fachową wiedzę w zakresie opieki i pewne, choć wcale niekoniecznie duże, doświadczenie. Może to być doświadczenie choćby w opiece nad członkiem rodziny. Jeśli chodzi o wiedzę, to może to być ukończona szkoła medyczna czy kurs opiekuna. Chętnie do pracy w charakterze opiekunów osób starszych są wysyłane pielęgniarki, rehabilitanci czy ratownicy medyczni, choć oczywiście opiekun nie wykonuje żadnych zabiegów medycznych. Jednak nie ma obowiązku posiadania specjalnego wykształcenia. Firmy pośredniczące w tego typ wyjazdach bardzo często organizują kursy dla kandydatów na opiekunów seniorów.

Niezmiernie ważne jest także to, by mieć wiedzę na temat tego jak ułatwić sobie taką pracę, np. w sytuacji konieczności podnoszenia podopiecznego znać właściwe techniki wykonywania tej czynności, by chronić swój kręgosłup.

Przydatne może okazać się także prawo jazdy, np. do przywiezienia zakupów, ale nie jest to konieczne.

Znajomość języka

Istotną kwestią w przypadku wyjazdów zagranicznych jest oczywiście znajomość języka. Warto jednak wiedzieć, że nie chodzi tutaj o perfekcyjną znajomość, lecz raczej umiejętność porozumienia się. Poszukiwane są osoby, które znają język i chcą go podszlifować. Wiele agencji pośredniczących organizuje kursy językowe dla kandydatów na opiekunów seniorów.

Najistotniejsze jest to, by po przyjeździe do pracy nie bać się mówić. To ważne, by przełamać barierę językową i zacząć mówić, bo to jedyny sposób na to, by dobrze nauczyć się języka.

Atrakcyjne oferty pracy dla opiekunów seniorów można znaleźć na stronie https://promedica24.com.pl/oferty-pracy/ lub wpisując w wyszukiwarkę hasło „opieka praca”.

Artykuł sponsorowany

Udostępnij