Jak nie przytyć w ciąży – kilogramowe rozterki każdej przyszłej mamy

Ciążą to wspaniały czas związany z oczekiwaniem na wymarzone dziecko, ale wraz z nią zaczynają się także troski i problemy mamy dnia codziennego, a jednym z tych zmartwień jest to, ile się w trakcie ciąży przytyje. Problem zrzucenia wagi po ciąży zaprząta myśli niejednej kobiety, która choć bardzo chce zadbać o zdrowie i prawidłowy rozwój dziecka, to również chce zadbać o siebie. O czym należy pamiętać?

Czy da się nie przytyć w ciąży?

Nie da się, ponieważ sam rozwijający się w brzuchu płód trochę warzy, a to sprawia, że siłą rzeczy i nasza waga wzrasta wraz z rozwojem dziecka. Rozwój dziecka to także czas, gdy zaczynamy jeść więcej niż zwykle, co jest normalne i prawidłowe i przede wszystkim potrzebne, ale można przyrost wagi ograniczyć i w okresie ciąży nie przytyć zbyt wiele.

Czy trzeba jeść za dwóch?

Nie. Ciąża nie wiąże się z jedzeniem posiłków za dwie osoby, jak wiele osób myśli. Tak naprawdę nawet nie ma potrzeby, by przyszła mama jadła wiele więcej niż przed ciążą. Jeżeli chodzi o zapotrzebowanie kaloryczne, to w tym czasie wzrasta ono jedynie o 300 kcl, a co za tym idzie wystarczy, że do normalnego posiłku doda się coś jeszcze, na przykład jogurt, albo jakiś owoc.

Czego nie powinno się jeść w trakcie ciąży?

Przede wszystkim powinno się zrezygnować z produktów wysokokalorycznych, które odkładają się jako tłuszcz, jak również ograniczyć spożywanie słodyczy, jak również wyzbyć się tłuszczy pochodzenia zwierzęcego, ponieważ wszystko to może wpływać negatywnie na zdrowie tak matki, jak i dziecka, sprzyjać otyłości czy miażdżycy, albo próchnicy zębów. Zamiast tego o wiele korzystniejsze będą tłuszcze roślinne. Powinno się także zrezygnować z gotowych mieszanek przypraw i przerzucić się na zioła.

Jedzenie rozłożone na stole

Co można jeść będąc w ciąży?

Każda mama powinna pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu i wypijać dziennie co najmniej dwa litry wody. Bardzo dobre są również ziołowe herbaty. Powinno się przerzucić na potrawy lekkostrawne, na przykład na jedząc na śniadanie kanapkę z sałatą i chudą szybką i pomidorem. Z owoców i warzyw warto sięgnąć po ogórki, pomarańcze kalafiory czy brokuły. Chodzi przede wszystkim o to, by dostarczyć organizmowi niezbędnego błonnika oraz minerałów i witamin.

O czym jeszcze powinno się pamiętać?

Przede wszystkim o ruchu. Jeżeli lekarz nie widzi żadnych przeciwwskazań, to warto ćwiczyć w ciąży, by zachować zdrowie i o wiele łatwiej móc wrócić do poprzedniej wagi po urodzeniu dziecka. Może też ułatwić poród, a także poprawi nasze samopoczucie. Warto też pamiętać o tym, by jeść posiłki regularnie, nie objadać się, a gdy poczujemy głód, sięgać po zdrowe przekąski. Jeżeli chodzi o jedzenie, to nie liczy się jego ilość, a przede wszystkim jakość.

Dbając o siebie i dziecko trzeba kierować się zdrowym rozsądkiem. Jeść tyle, ile potrzeba, sięgać po to, co zdrowe i dużo się ruszać, a dzięki temu z pewnością powrót do poprzedniej wagi wcale nie będzie taki trudny, a ilość nadprogramowych kilogramów wcale taka ogromna.

Udostępnij