Dział sprzedaży jest jedną z najważniejszych jednostek w każdej firmie, ponieważ w głównie mierze od niego będzie zależeć powodzenie finansowe przedsiębiorstwa. Jest to mniej lub bardziej rozbudowany dział (w zależności od wielkości samej firmy), w której pracuje grupa sprzedawców oraz ich menadżer, a ich obowiązkiem jest kontrolowanie procesu sprzedaży, poprawianie jakości relacji z klientem oraz prezentowanie firmy na zewnątrz.
Zadania działu sprzedaży
Zadaniem działu sprzedaży jest przede wszystkim wypracowanie efektywnego procesu sprzedaży (właściwa organizacja pracy), utworzenie sprawnego systemu komunikacji w zespole (na poziomie menadżer-sprzedawcy oraz sprzedawca-sprzedawca – przekazywanie informacji o klientach) oraz podejmowanie działań handlowych z konsumentem.
Aby stale rozwijać techniki sprzedażowe (a co za tym idzie pozyskiwać nowych klientów lub pogłębiać relacje ze „starymi”) należałoby przeprowadzać w firmie profesjonalne i skuteczne szkolenia sprzedażowe (można o nich przeczytać na: 4change.pl), które pozwalają na usprawnienie komunikacji w zespole oraz na poprawienie relacji klient-sprzedawca.
Szkolenia sprzedażowe
Szkolenia dla działów sprzedaży prowadzone są w firmach, gdzie pracodawcy zależy na stałym doskonaleniu umiejętności pracowników, które procentują potem nawiązywaniem trwałych relacji z klientem.
Zazwyczaj, w ramach szkoleń sprzedażowych, podejmowana jest taka tematyka jak prowadzenie rozmowy sprzedażowej mającej na celu doprowadzić do zawarcia umowy/sprzedaży produktu lub usługi, poznanie potrzeb klientów oraz mechanizmów podejmowania decyzji zakupowych (w ujęciu praktycznym – jak rozpoznać potrzebę klienta, w zależności od typu klienta – w jaki sposób zaprezentować mu produkt/usługę, aby nasze argumenty do niego trafiły).
Istotnym zagadnieniem będzie tu także autoprezentacja, która wpływa na kształtowanie wizerunku całej firmy/marki w oczach klientów (jako, że to ze sprzedającym klient będzie mieć do czynienia, to na jego podstawie stworzy obraz całej firmy, a sam produkt będzie mieć w tym wypadku drugorzędne znaczenie).
Zalety szkoleń pracowniczych
Dzięki szkoleniom sprzedażowym pracownicy są w stanie skorygować dotychczasowo popełniane błędy i w sposób bardziej efektywny rozmawiać z nabywcą. W przypadku dużych firm, gdzie nie mamy do czynienia z klientem indywidualnym, sprzedawca będzie w stanie ocenić do jakich instytucji kierować ofertę, aby szansa na sprzedaż produktu wzrosła.
I co najważniejsze – dzięki takim szkoleniom wzrasta w firmie znaczenie autoprezentacji oraz sposobu prezentacji towaru. A co za tym wszystkim idzie, w firmie zwiększy się zarówno sprzedaż towarów jak i satysfakcja klientów. Przy czym poznanie potrzeb stałych kontrahentów może pozwolić na szybsze dostosowanie oferty na rynku, dzięki czemu zyskuje się przewagę nad konkurencją.
W ostatnich latach stale rośnie świadomość przedsiębiorców, którzy coraz częściej decydują się na przeprowadzenie w swoich firmie szkoleń prowadzonych przez profesjonalistów. Tylko nieustanne podwyższanie kompetencji pracowników oraz poznawanie nowych tendencji na wciąż dynamicznie zmieniającym się rynku może prowadzić do sukcesu.
Jeden komentarz
Zdecydowanie sprzedawcy powinni mieć przeprowadzane takie szkolenia. Ja nie raz rezygnowałam z zakupy, tylko dlatego, ze sprawdzający mnie zirytował. Niektórzy są zbyt nachalni, np. w pewnej „różowej” drogerii… Choć zakładam, że akurat tam jest taka polityka sprzedażowa.