Co na śniadanie dla dziecka? Zdrowe propozycje na posiłek dla malucha i ucznia

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Dodaje energii i składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Szczególnie ważne jest to dla dzieci, które w okresie intensywnego wzrostu potrzebują dużo cennych pierwiastków zawartych w pożywieniu. Niestety dzieci często się buntują i nie chcą jeść śniadań. Jak je do tego namówić? Oto kilka pomysłów na idealne śniadanie dla malucha.

Dlaczego śniadanie jest tak ważne?

Można wymienić kilka powodów, dla których śniadanie uznano za najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Przede wszystkim odpowiednio skomponowane śniadanie przyczynia się do ustabilizowania poziomu cukru we krwi i zapobiega jego gwałtownemu spadkowi. Kolejnym powodem, dla którego maluchy nie powinny rezygnować ze śniadania jest jego pozytywny wpływ na przemianę materii.

Posiłek zjedzony tuż po przebudzeniu podnosi poziom przemiany materii w organizmie, przez co znacznie zmniejsza się ryzyko wystąpienia u dziecka otyłości. Śniadanie doskonale wpływa również na mózg dziecka. Dostarcza składników odżywczych niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania, poprawia pamięć i koncentrację. Odpowiednio zbilansowane dostarcza organizmowi energii na cały dzień, przez co chęć sięgnięcia po niezdrowe przekąski znacznie się zmniejsza.

Co powinno zawierać śniadanie dla dziecka?

Zdrowe śniadanie nie może obejść się bez kilku niezbędnych składników. Zaliczymy do nich m.in.: produkty bogate w węglowodany złożone, czyli np. pełnoziarniste pieczywo lub płatki zbożowe.
W idealnym śniadaniowym menu nie może zabraknąć miejsca dla produktów mlecznych o małej zawartości tłuszczu (chudego mleka, serów, twarogu, jogurtów), chudych wędlin, ryb i jajek. Ważne są również warzywa i owoce, które można łączyć z innymi produktami np. stosować jako dodatek do kaszek, czy kanapek.

kanapka z serem, szynką i warzywami

Jakich produktów unikać przygotowując śniadanie dla dziecka?

Na pewno wysoko przetworzonej żywności. Wszelkie dosładzane płatki, słodkie bułki czy batony śniadaniowe to nie jest dobry pomysł na śniadanie dla malucha! Również podawanie dziecku tłustych wędlin czy przekąsek typu chipsy, krakersy oraz słodkich napoi gazowanych będzie miało negatywny wpływ na zdrowie malucha i przyczyni się do wystąpienia u niego otyłości i problemów ze zdrowiem.

Jak powinno wyglądać idealne śniadanie dla malucha?

Powinna się w nim znaleźć kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z dodatkiem chudej wędliny lub sera
i warzyw. Dobrym rozwiązaniem będzie również przygotowanie omletu z dodatkiem warzyw i szynki. Dla fanów słodkich śniadań idealne rozwiązanie to kaszka manna, przygotowana na wodzie lub mleku,
z dodatkiem sezonowych owoców lub placuszki przygotowane na bazie mleka, pełnoziarnistej mąki i jajek
z dodatkiem jabłek.

kolorowe śniadanie dla malucha

A co dla ucznia?

To bardzo dobre pytanie. Śniadanie dla dziecka w wieku szkolnym powinno być odpowiednio zbilansowane
i bogate w składniki odżywcze, które dostarczy dziecku energii do nauki i zabawy. Co więc wybrać? Możliwości jest bardzo dużo! Doskonale sprawdzi się tu zarówno owsianka ze świeżymi lub suszonymi owocami, omlet z warzywami, twarożek na słodko lub zupa mleczna jak i kanapki z dodatkiem chudej wędliny, sera i warzyw.

Jak widzisz jest z czego wybierać. Pamiętaj tylko aby przygotowując śniadanie dla ucznia unikać, wspomnianych wcześniej, wysoko przetworzonych i dodatkowo dosładzanych produktów. Nie pomogą w prawidłowym rozwoju dziecka, a mogą być przyczyną problemów ze zdrowiem. Eliminując je z diety swojego dziecka uchronisz je przed wieloma poważnymi chorobami. A jak wiadomo: zdrowe dziecko to szczęśliwe dziecko. Warto więc przemyśleć zmianę nawyków żywieniowych. Na pewno wyjdzie wam to na dobre.

Udostępnij