Gradobicie, lekka stłuczka na parkingu czy nasz błąd przy cofaniu może skutkować niedużym wgnieceniem w aucie. Żeby taki samochód nie stracił zbytnio na wartości podczas sprzedaży, warto byłoby naprawić go w ten sposób, aby nie zaistniała konieczność ponownego lakierowania karoserii – każdy właściciel pojazdu, który „zaliczył” już taką wpadkę wie, że lakier renowacyjny znacznie obniża cenę auta. Na szczęście są na to sposoby.
Technika PDR
PDR, czyli Paintless Dent Repair, pozwala na usuwanie wgnieceń bez lakierowania. Technika ta została wynaleziona w zakładach Mercedesa w latach 40. XX w. Przez wiele lat tylko tam znalazła zastosowanie, jednak z czasem uznano ją za na tyle skuteczną, że została rozpowszechniona na całym terenie Stanów Zjednoczonych.
W Polsce technika PDR pojawiło się stosunkowo niedawno, ale z roku na rok zdobywa coraz większe uznanie, ponieważ nie obniża wartości samochodu. Ta metoda usuwania wgnieceń opisana na wgniecenia.pl jest też wyjątkowo skuteczna i stosunkowo szybka, dlatego wielu właścicieli samochodów korzysta z takiego rozwiązania.
Metody naprawy
Wyróżnić można dwie metody naprawy techniką PDR – inwazyjną i bezinwazyjną. Pierwsza z nich polega na tzw. masowaniu blachy, czyli na wygniataniu wgłębień od wewnątrz, co pozwala na przewrócenie jej poprzedniego kształtu. Używa się do tego specjalistycznych narzędzi, a dzięki temu, że blacha jest materiałem plastycznym, nie ulega rozerwaniu.
Także lakier nie powinien ulec spękaniu, choć czasami konieczny jest demontaż niektórych elementów karoserii. Drugi sposób, już bezinwazyjny, nazywany jest metodą „na klej”. Podczas takiej „operacji” wgniecenie jest wyciąganie przy pomocy odpowiednich narzędzi oraz kleju. Metoda „na klej” jest najczęściej stosowana w przypadku uszkodzeń znajdujących się w trudno dostępnych miejscach.
Kiedy stosujemy PDR
Niestety, nie każde wgniecenie można usunąć tym sposobem. Technika PDR ma zastosowanie w przypadku wgnieceń po:
- gradobiciu,
- drobnej stłuczce,
- niewielkich aktach wandalizmu.
I co najważniejsze – technologia ta sprawdzi się tylko w przypadku, kiedy lakier nie został w żaden sposób naruszony oraz samochód nie był wcześniej naprawiany tradycyjnymi metodami na interesującym nas obszarze.
Zalety PDR
Dzięki temu, że wgniecenia są usuwane bez konieczności lakierowania karoserii, samochód nie traci na wartości i po „zabiegu” wygląda tak samo jak przed powstaniem uszkodzenia. Jest to możliwe dzięki temu, że mechanicy nie ingerują w samą strukturę blachy. Także koszt naprawy wynosi mniej niż w przypadku klepania, szpachlowania i lakierowania. W większości przypadków wystarczy oddać auto do warsztatu na jeden dzień, dzięki czemu oszczędzamy również w ten sposób czas.
Jeśli tylko mamy taką możliwość, to skorzystajmy z naprawy techniką PDR, ponieważ koszty tego są nieduże, a korzyści spore. Przede wszystkim nasze auto wygląda dużo lepiej, a my nie tracimy podczas jego sprzedaży.
4 komentarze
największa zaleta naprawy to rezygnacja z usług lakiernika, zgadza się, że wymyślili ją niemieccy konstruktorzy mercedesa, jako metoda na usuwanie uszkodzeń transportowych.
Uzycie tej metody to same zalety . Po pierwsze koszt, zostaje ten sam lakier oraz szybkosc wykonania. Jesli ktos szuka zakladu w Warszawie to mogę cos polecić. . Sam dostalem z polecenia od znajomego
Kiedy zaczęłam czytać w internecie o klasycznym wyciąganiu wgnieceń,delikatnie się wystraszyłam. Masa kosztów a efekt nie taki jak najczęściej się spodziewa. .
Ja niestety miałem problem z wgniecioną karoserią również po ubiegłorocznym gradobiciu.