AdWords to sieć reklamowa firmy Google, dzięki której istnieje możliwość wyświetlania linków sponsorowanych przekierowujących do naszej strony internetowej. W zależności od preferencji i budżetu, reklama może pojawić się w wynikach wyszukiwania Google, na dużych portalach czy niszowych blogach – na wszystkich stronach/miejscach z którymi Google podjął współpracę w ramach programu AdSense (właściciele stron internetowych zgłaszający się do tego projektu udostępniają powierzchnię reklamową na swojej witrynie)
Zalety AdWords
Dużą zaletą AdWords, szczególnie dla początkujących przedsiębiorców, jest to, że sami mogą ustalać wysokość budżetu na reklamę – nie ma tu żadnych ograniczeń, wystarczy ustalić limit dzienny oraz maksymalną kwotę na za kliknięcie w reklamę, a wraz z chwilą gdy zobaczymy, że pojawił się ruch na naszej stronie, można ten budżet sukcesywnie zwiększać. Co ważne, klient systemu AdWords płaci tylko i wyłącznie za wyniki, czyli za kliknięcia w jego reklamę, a nie za samo jej umieszczenie.
Transakcje wewnątrzwspólnotowe
Jako, że jest to coraz bardziej popularna metoda reklamowania się w Internecie, warto byłoby się zastanowić jak wygląda rozliczanie faktur za Google AdWords? Przed założeniem konta AdWords przedsiębiorca musi zdobyć status podatnika VAT-EU i do tego wymagane jest złożenie formularza VAT-R w odpowiednim urzędzie skarbowym. Jest to konieczne dlatego, że w przypadku osób korzystających z AdWords w ramach działalności gospodarczej, obowiązek odprowadzania podatku ciąży na nabywcy usługi, gdyż zawiązuje umowę z firmą spoza kraju – oddziałem Google w Irlandii.
Wtedy mamy do czynienia z importem usług, czyli transakcją wewnątrzwspólnotową (zawieraną pomiędzy podmiotami działającymi w różnych państwach członkowskich Unii Europejskiej). Wraz z zarejestrowaniem się jako VAT-EU, przedsiębiorca otrzymuje numer NIP-EU, który należy wprowadzić w ustawieniach konta AdWords – wtedy będzie mógł pojawiać się na fakturach, które są podstawą do rozliczenia się. Już na samym początku dobrze jest też skonfigurować preferencje płatności.
Rozliczanie faktur
Faktury za usługę AdWords będą sukcesywnie pojawiać się na koncie klienta skąd można je pobrać. Czynny podatnik VAT musi doliczyć do kwoty widniejącej na fakturze 23% podatku VAT, przy czym zalicza to zarówno do zakupów jak i sprzedaży, dzięki czemu podatek „znosi się” – może wydawać się to bezsensowne, ponieważ w efekcie nie daję ani zysków ani strat, niemniej należy to prawidłowo (i w terminie) rozliczyć. Natomiast podatnik zwolniony z VAT także musi doliczyć do kwoty na fakturze z AdWords podatek w wysokości 23%, nie może jednak odliczyć tego od zakupów a doliczony VAT musi wpłacić do właściwego urzędu skarbowego.
Termin rozliczenia
Termin ujęcia kosztów w Księdze Przychodów i Rozchodów to termin wystawienia faktury za Google AdWords, niezależnie od tego czy klient jako metodę płatności wybrał przedpłatę czy automatyczne pobieranie płatności przez Google po wykonaniu usługi. W polskim prawie podatkowym to zazwyczaj dostarczyciel usług ma obowiązek odprowadzania podatku, jednak jako, iż mamy tu do czynienia ze wspomnianym wyżej importem usług, role te się odwróciły i przedsiębiorca korzystający z AdWords musi o tym pamiętać.
Jeden komentarz
U mnie tym wszystkim zajmuje się księgowa. Wam też radzę wynająć biuro rachunkowe, bo szkoda czasu na zabawy z fakturami i podatkami. Lepiej w tym czasie biznes rozwijać.